mandag 10. september 2012

Sjokoladekjekse :)

God kveld kjære venner!:)
Er du bakelysten? Om du ikke er det , så kanskje du blir det nå.
 Det er så mange som ønsker oppskriften på sjokoladekjeksene som jeg av og til  serverer i butikken. Dette er en oppskrift jeg har fått fra min kjære veninne Siri. De smaker fantastisk, og er enkle å lage.
 
 
300 g normalsaltet smør (romtemperert)
250 g sukker
200 g brunt sukker
450 g hv.mel
0,5 ts salt
1 ts hornsalt
2 ts bakepulver
1 ts kanel
2 ts vaniljesukker
3 ss kakao
2 egg
100 g mørk sjokolade
50 g melkesjokolade
100 g valnøtter
 
Jeg bruker å lage dobbel porsjon når jeg først er i gang.
 
-Bland smør, sukker og brunsukker i en kjøkkenmaskin.
Tilsett hornsalt, bakepulver, kakao, egg og elt videre.
-Hakk sjokolade og nøttene,  og elt  dette inn inn i massen.
Nå har du fått en fin deig,  avkjøl denne litt.
-Rull deigen i 2 -3 pølser, som skal være ca 5 cm.tykke.
 
Nå kan du enten steke litt med en gang , eller du kan fryse ned pølsene.
Velger du å fryse inn, så pakk de en og en. Tiner raskt når du tar de opp. Kjempesmart å ha liggende til en får lyst på noe godt til kaffen.
 Når du skal steke kjeksene, så del deigpølsen opp i ca. 3 cm. tykke skiver, og legg på bakeplaten. De vil flyte litt utover, så ikke legg de for tett.
Stekes på 170 grader, i 12-15 min. ( i ovnen min er de perfekt etter 13 min.)
  
 
Ha en smakfull aften. ;)
 
Klem fra Trine i Strømmen  :)
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar